2023
#digitalpænt for lærere
#digitalpænt har til formål at hjælpe børn til at få en god og tryg digtial opvækst. #digitalpænt hjælper med at håndtere elevers digitale udfordringer i 4., 5. og 6. klasse. Vores undervisningsmateriale tager udgangspunkt i de udfordringer, som opleves på skolerne og er udviklet sammen med Forstå og på baggrund af en undersøgelse foretaget med børn og deres forældre. Du kan tilmelde dig her, hvis du ønsker at modtage information om kommende #digitalpænt-tiltag og materialer til din undervisning.
#digitalpænt-undervisningsmateriale 2024
Dette års #digitalpænt-materiale sætter fokus på de dilemmaer, som børn kan opleve, når de befinder sig online samt vigtigheden af at tale om det med en voksen. Materialet er inddelt i tre kapitler.
Kapitel 1: Eleverne ser en film, hvor en gruppe børn forholder sig til forskellige udsagn relateret til sociale medier og digital trivsel. Og dernæst et oplæg til en snak i klassen om filmens problematikker.
Kapitel 2: Eleverne får præsenteret en række fiktive dilemmaer, som de skal diskutere forskellige løsningsforslag til. Kapitlet har til formål at give eleverne en øget refleksion og handlekompetence i eget liv.
Kapitel 3: Eleverne får instruktion til at producere film med udgangspunkt i det, de har reflekteret over og lært. Klassen har samtidig mulighed for at deltage i konkurrencen om en fælles klasseoplevelse til en værdi af 10.000 kr.
#digitalpænt understøtter arbejdet med folkeskolens fælles trinmål
For danskfaget (4., 5. og 6. klassetrin):
- Eleven kan begå sig i et virtuelt univers
- Eleven kan forholde sig bevidst til konsekvenserne af sin færden på internettet
- Eleven har viden om digitale profiler og digital kommunikation
- Eleven kan vurdere konsekvensen af ytringer på internettet
- Eleven har viden om muligheder og faldgruber for kommunikation på internettet
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab:
- Eleven kan diskutere handlemuligheder, hvis et barns ret til beskyttelse krænkes
- Eleven kan respektere egne og andres personlige grænser
- Eleven kan vurdere betydningen af gode venskaber
- Eleven har viden om mobning og trivsel
Samt følgende elevpositioner, inden for det tværgående tema IT og medier:
- Eleven som kritisk undersøger
- Eleven som ansvarlig deltager
Sådan kommer du i gang med #digitalpænt
For at benytte materialet skal du udfylde vores tilmeldingsformular. Den finder du ved at benytte “Hent materiale” knappen herunder. Herefter vil du modtage en e-mail med links til materialet og guide til, hvordan I kommer i gang.Hvis I deltager i #digitalpænt-skolekonkurrencen til efteråret, skal I huske at printe “Samtykkeerklæring til skolekonkurrencen”, der skal underskrives af forældrene.
Anders And og Rip, Rap og Rup går online
Telenor har i samarbejde med bl.a. Center for Digital Pædagogik og Egmont produceret denne særudgave af bladet, der har til formål at sætte fokus på digital dannelse og online trivsel.
Med sjove historier som ”Zzzzzzzsikkerhedseksperten”, ”For meget fjæsbog” og ”Når medierne styrer dig” kan eleverne blive klogere på, hvad de skal være obs på, når de begår sig online.
I kan hente særudgaven online herunder
Vi må tage ansvar for vores børns digitale barndom
1 ud af 3 børn har prøvet at være udsat for digital mobning som eksklusion eller grimme kommentarer online. I Telenor vil vi gerne bidrage til, at vores børn kan færdes trygt på nettet og bruge digitale medier uden frygt for at blive mobbet. Derfor lancerede vi i 2016 #digitalpænt, som har til formål at fremme digital dannelse - herunder bekæmpe digital mobning.
Resultater fra #digitalpænt lærerundersøgelse 2023
svarer, at materialet fra skolekonkurrencen var relevant/meget relevant for eleverne.
vurderer, at arbejdet med #digitalpænt bidrager til at hjælpe eleverne med at håndtere dårlige digitale oplevelser.
oplever digital mobning som et stigende problem.
Dialogværktøj til forældremøder
De sociale medier er ofte på dagsordenen til forældremøder og et emne, der kan skabe debat og uenighed. Derfor har Medierådet for Børn og Unge udviklet nogle dialogredskaber til hhv. indskoling og mellemtrin med forskellige digitale temaer som den første mobil, tonen på nettet, mobiltid, billeddeling og mobilpolitik, der kan hjælpe med at facilitere en konstruktiv dialog.
Materialet består af 20 aktiviteter, der kan gennemføres på mellem 10-25 min. Materialet indeholder interviewfilm med eksperter, dilemmaer til drøftelse og aktive øvelser til både børn og familie.