Other subjects
Jeg har problemer med mit internet
Oplever du, at hjemmesider tager længere tid om at loade end normalt? Siger din browser, at du er offline en gang imellem - eller måske hele tiden? Det sker for selv den Bedste, men der er ofte en simpel løsning på problemerne. Følg disse guides, og sæt farten, hvor den hører hjemme - hele tiden.
Tjek om dit udstyr er korrekt monteret
For at få optimalt udbytte af din forbindelse hos Telenor kræver det, at den fysiske tilslutning af udstyret følger Telenors foreskrifter. Vælg det internet du har herunder, for at se hvilke foreskrifter, der gælder for dit udstyr.
Jeg har fiber
Routeren skal være monteret med et netværkskabel (LAN-kabel) mellem fiberboks og router. Kablet skal være af standarden Cat5e eller nyere og skal gå fra den port i fiberboksen, der er angivet i din ordrebekræftelse og frem til WAN-porten i din router. Det anbefales, at du anvender det kabel, der følger med routeren.
Jeg har 5G internet
Routeren skal placeres, så den har mulighed for at modtage så kraftigt signal som muligt fra en mast, samtidig med at den har mulighed for at distribuere det bedst mulige WiFi-signal i dit hjem, fx en vindueskarm centralt i husstanden.
Jeg har mobilt internet
Routeren skal placeres, så den har mulighed for at modtage så kraftigt signal som muligt fra en mast, samtidig med at den har mulighed for at distribuere det bedst mulige WiFi-signal i dit hjem, fx en vindueskarm centralt i husstanden.
Internet via kabel-tv-stik (COAX)
Routeren skal være monteret med det medfølgende antennekabel (coaxial-kabel) fra antennestikket og ind i routeren (COAX). Er er flere antennestik i husstanden, skal du forbinde routeren til hovedstikket. Det er det stik, der er tættest på det punkt, hvor kablet er ført ind i hjemmet (ud mod vejen). Har du flere etager, finder du hovedstikket i stueetagen.
Jeg har en WiFi Extender
En WiFi Extender skal placeres højt, frit, og på et sted, hvor den kan modtage et godt signal fra routeren. Det kan virke fristende at placere extenderen der, hvor signalet er dårligt, men her har extenderen ikke et godt signal at distribuere. Kort fortalt kan extenderen kun videregive det, den selv kan modtage.
Anvendes extenderen som accesspoint (med netværkskabel mellem WiFi Extender og router), skal kablet være et Cat 5e-kabel eller nyere.
Sådan forbedrer du din WiFi-dækning
Du kan heldigvis gøre rigtig meget selv for at forbedre din WiFi-dækning, og vi vil her give dig 10 gode råd, så du kan få mest muligt ud af din internetforbindelse:
- Placer routeren højt og centralt i hjemmet fx på en reol eller ovenpå et skab i din stue
- Undgå at stille routeren i køkkenet, hvor meget andet elektronisk udstyr kan forstyrre
- Placer routeren med god afstand til glas og beton (glas og metal reflekterer WiFi-signalet)
- Placer routeren så langt fra andet trådløst udstyr som muligt (fx babyalarm).
- Udvid signalet med en WiFi extender. Læs mere og køb WiFi extender fra Telenor
- Sluk og tænd routeren igen – så skifter routeren selv kanal, hvis den brugte kanal er overfyldt
Hvis du vil vide mere om, hvorfor disse tiltag forbedrer din WiFi-dækning, kan du læse den fulde artikel her.
Hvilken hastighed kan jeg forvente?
WiFi
Da WiFi er en trådløs delingsteknologi, er der mange faktorer, som har indflydelse på den oplevede hastighed. Faktorerne kan inddeles i to kategorier: Udstyr (både router og egne enheder) samt fysiske omstændigheder (afstand mellem router og enheder, vægge, møbler, elektronisk interferens og lignende).
For at få den optimale netværksoplevelse på WiFi, kræver det derfor både, at du anvender en god router (din router er god, hvis du har Telenor), at dit eget udstyr er af høj kvalitet (og har gode WiFi-specs).
Dernæst skal du sørge for at give router og udstyr gode muligheder for at kommunikere (afstanden er så lav som muligt, samt der er frit udsyn fra routeren og hen til enheden). De forventede hastigheder på WiFi kan svinge fra 1-900 mbit, afhængig af disse faktorer. Hvis du oplever, at dit WiFi er dårligt, har du selvfølgelig altid mulighed for at kontakte kundeservice på 72 100 100 og få hjælp med optimeringen.
Kablet forbindelse
Hvis du ikke ønsker at anvende WiFi, har du mulighed for at forbinde din enhed til routeren med et kabel. Her er hastigheden i højere grad garanteret, da alle LAN-kabler af nyere dato (Cat5e eller nyere) understøtter op til 1000 mbit throughput over 100 meters afstand. Såfremt du har valgt et abonnement med mere end 1000Mbit, er hastigheden kun garanteret, hvis du bruger et Cat6 kabel. Vi anbefaler altid, at du bruger det kabel, der følger med routeren.
Hvad er WiFi?
Det kan virke næsten magisk, den måde WiFi får internettet til at flyve gennem luften og frem til en enhed. I virkeligheden er det forskellige radiobølger, som routeren udsender. Telenors routere anvender to forskellige frekvenser til at udsende radiobølgerne, nemlig 2,4 GHz og 5GHz. De to har forskellige fordele og ulemper: 2,4GHz har en god rækkevidde og trænger bedre igennem vægge end 5GHz. Til gengæld har 5GHz en kortere rækkevidde, men understøtter til gengæld langt højere hastigheder.
På Telenors forbindelser styrer routeren, om du er på 2,4 eller 5 GHz, alt efter hvad der giver dig den bedste forbindelse. I praksis betyder det, at når du bevæger dig væk fra routeren, flyttes du fra en hurtig hastighed med kort rækkevidde til en langsommere hastighed, men med bedre rækkevidde.
Ud over de to forskellige frekvenser understøtter flere af Telenors routere også en relativt nyudviklet standard ved navn WiFi6. WiFi6 har en bedre rækkevidde end de tidligere standarder samt en række funktioner, der optimerer signalets rejse fra router og til din enhed, så du modtager et hurtigere og mere stabilt signal. Selv hvis din enhed ikke understøtter WiFi6.
Hjalp denne side dig?
Vi er glade for, at denne artikel var til hjælp.
Tak for din feedback.