Vi fremtidssikrer vores netværk – og siger farvel til 3G

Vi fornyer vores netværk og øger kapaciteten på 4G og det nye 5G. I den forbindelse udfaser vi 3G-netværket.

Vi fornyer vores netværk og øger kapaciteten på 4G og det nye 5G. I den forbindelse udfaser vi 3G-netværket.

Derfor siger vi farvel til 3G

Derfor siger vi farvel til 3G

Vi vil gerne give dig den bedste mobilforbindelse. Derfor udfaser vi den ældre 3G-teknologi for at give plads til maksimal udnyttelse af nyere og mere effektive mobilteknologier som 4G og 5G.

 

Langt størstedelen af mobiltrafikken foregår i dag på vores landsdækkende 4G-netværk, der leverer langt hurtigere datahastigheder og en bedre opkaldskvalitet.

 

Udfasningen af 3G-netværket er påbegyndt i april 2021 og sker løbende.

Det betyder det for dig

Det betyder det for dig

Hvis din mobil er mere end 5 år gammel, skal du være opmærksom. Og hvis du har andet udstyr, der ikke understøtter 4G som fx et simkort i et kamera eller navigation i bilen, skal du også tjekke det. 

 

Har du en ældre mobiltelefon, vil du efter 3G-udfasningen fortsat kunne tale og sende sms'er, men datahastigheden vil være begrænset, og det vil tage lidt længere tid at ringe op fra din mobiltelefon. Tjek, om din mobil er på én af listerne længere nede på siden.

Tjek her, hvis du er i tvivl

Ældre 3G-mobiler

Du kan stadig ringe og sende sms'er med din mobil, men muligheden for at bruge data vil være meget begrænset, og forbindelsestiderne vil blive længere.

4G-tale (VoLTE) skal være aktiveret

For at kunne ringe via 4G-nettet, skal 4G-tale (VoLTE) aktiveres på din mobil. Det bliver automatisk aktiveret, når du opdaterer mobilen.

Mobiler uden 4G-tale (VoLTE)

3G- eller 4G-mobiler, som ikke understøtter tale på 4G (VoLTE), benytter i dag 3G-netværket til tale. Fremover vil mobiltelefonen i stedet bruge 2G-netværket.

 

Det kan betyde, at det tager lidt længere tid, fra du trykker på ring, til den begynder at ringe, og at der ikke kan benyttes data under opkald.

 

Andet udstyr med simkort

Har du et simkort i andre enheder som fx en internet-router, dongle eller tablet, skal enheden og simkortet understøtte 4G efter nedlukring af 3G.

 

Kontakt os her, hvis du vil bestille et nyt, gratis simkort - vi sender det til dig uden beregning. 

Bliver ældre mobiler ubrugelige?

Bliver ældre mobiler ubrugelige?

Nej, du vil fortsat kunne ringe med en 3G-telefon, men samtalen vil gå over på det gamle 2G-netværk. Her kan det tage lidt længere tid, fra du trykker på ring, til den faktisk begynder at ringe. Efter nedlukning vil du ikke kunne bruge data med en mobil, som kun understøtter 3G.

Er din mobil på listen?

Hvordan ved jeg, om jeg har en 3G-mobil?

De fleste mobiler med trykknapper er 3G-mobiler. Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kigge forbi din lokale Telenor-butik – så hjælper vi dig.

Herunder finder du en liste med de mest brugte 3G-mobiler.

Doro

6530 / 6531 / 6525 / 6520

PhoneEasy 624

PhoneEasy 615

PhoneEasy 530X

PhoneEasy 632

PhoneEasy 621

PhoneEasy 631

PhoneEasy 520X

Liberto 650

Liberto 820

Motorola

MC65 (MC659B)

Apple

iPhone 4S

iPhone 4

Samsung

Xcover 271

Galaxy Xcover 2

Galaxy Trend Plus

Xcover 550

Galaxy S3

Galaxy S2

Galaxy J1

Galaxy Young

Nokia

301C5-00C2-01

Andre

Caterpillar CAT B30

Techfaith Wireless PPM G2

Bullitt Group Limited B30

Hvilke 4G-mobiler understøtter ikke 4G-tale (VoLTE)?

4G-mobiler, som ikke understøtter 4G-tale (VoLTE), vil fortsat kunne gå på nettet via 4G, men de vil ikke kunne ringe med 4G-tale (VoLTE). Det betyder, at det kan tage lidt længere tid, fra du trykker på ring, til den faktisk begynder at ringe.

Apple

iPhone 5s

iPhone 5

iPhone 5c

Samsung

Galaxy Xcover 3

Galaxy S5

Galaxy S4

Galaxy J3 (2016)

Galaxy A3

Huawei

Huawei Honor 8

Hvordan aktiverer jeg 4G-tale (VoLTE) på min mobil?

4G-tale (VoLTE) bliver automatisk aktiveret, når du opdaterer til seneste software-version. Hvis du vil tjekke, om det er aktiveret på din mobil, kan du gøre følgende:

iPhone: Indstillinger - Mobilnetværk – Indstillinger til data - Tale og Data

Samsung: Indstillinger - Mobilnetværk - VoLTE - Til

Har du stadig spørgsmål?