eSIM

eSIM er det digitale alternativ til det fysiske SIM-kort. ​

eSIM er en forkortelse for Embedded SIM eller Indbygget SIM. Det betyder, at det er integreret i din enhed fx mobil, tablet eller smartwatch. Nogle enheder understøtter endnu ikke eSIM, og så er et fysisk SIM-kort nødvendigt. Se her hvordan du finder ud af om din mobil understøtter eSIM herunder. ​

Med eSIM kan du have flere numre på samme mobil. Det er dermed nemt kombinere dit arbejdsnummer og dit private nummer eller have et dansk- og et udenlandsk telefonnummer på samme mobil. ​

Med eSIM er det lettere at skifte SIM, telefonnummer, abonnement og teleselskab – alt sammen hurtigere end med et fysisk SIM-kort.​

Ejer eller administrator af abonnementet kan bestille eSIM. Se, hvordan herunder.

Spørgsmål og svar

Hvordan bestiller jeg eSIM?

Er du ejer eller administrator af abonnementet?​

  • Du kan bestille et nyt eSIM via selvbetjening OneScreen Business
    • Log ind på OneScreen Business
    • Under abonnementsdetaljer vælger du det nummer, der ønskes eSIM til​
    • Vælg herefter skift SIM og følg guiden​
  • Hvis I har en af serviceaftalerne ServiceAssist Admin eller Managed Service: OneSupport Admin Mobile, så kan du ringe til kundeservice på 72 120 000 og bestille et nyt eSIM​

Har du abonnementet gennem dit arbejde?​

  • Du kan kontakte jeres administrator for at få et nyt eSIM​
  • Hvis I har serviceaftalen Managed Service: OneSupport All Mobile, så kan du som medarbejder ringe til kundeservice på 72 120 000 og bestille et nyt eSIM​
  • Hvis dit abonnement er registreret til dig med dit CPR-nummer, kan du logge på Mit Telenor med Mit-ID og bestille et nyt eSIM
Hvordan aktiverer jeg eSIM?

Der er to forskellige måder eSIM kan aktiveres på. Du kan aktivere eSIM med den tilhørende QR-kode eller med app’en Mit Telenor.

 

Aktivér eSIM med QR-kode​

​Find QR-koden på en anden enhed end den mobil/tablet, som du ønsker eSIM på​

Har du allerede brugt dit abonnement hos Telenor og er ved at skifte SIM, så kan du finde QR-koden i Mit Telenor:​

  • Log ind på Mit Telenor med sms-kode fra en anden enhed end den mobil/tablet, som du ønsker eSIM med tilhørende abonnement på​
  • Find abonnementet, klik på det, og så bør QR-koden være synlig​

Er det et helt nyt abonnement hos Telenor, som du har fået gennem dit arbejde, så kan du få QR-koden via ejer eller administrator af abonnementet:​

  • QR-koden er tilgængelig for administrator via selvbetjening OneScreen Business ​
  • Administrator modtager en e-mail med QR-koden, når QR-koden er klar. Det kan tage nogle minutter.​

Tag nu din mobil/tablet, som du ønsker at aktivere eSIM på​

  • Sørg for at din mobil/tablet har forbindelse til wifi​
  • Åben kameraet på din mobil/tablet og scan QR-koden
  • Følg instruktionerne for at aktivere dit eSIM. Det kan tage et par minutter at forbinde til netværket​

For at øge sikkerheden anbefaler vi, at du opretter en personlig PIN-kode til dit eSIM. ​

Bemærk: QR-koden kan kun benyttes én gang.

 

Aktivér eSIM via MitTelenor App​

Har du allerede brugt dit abonnement hos Telenor og er ved at skifte SIM, så kan du aktivere dit nye eSIM via MitTelenor App​

  1. Sørg for at din mobil/tablet, som du ønsker eSIM på, har forbindelse til wifi ​
  2. Download Mit Telenor App’en i App Store eller Google Play​
  3. Log ind med sms-kode på Mit Telenor App’en​
  4. Find abonnementet og klik på det​
  5. Vælg ”Aktiver eSIM på denne enhed” og følg instruktionerne​

Vi anbefaler, at du opretter en personlig PIN-kode til dit eSIM for at øge sikkerheden.

Hvorfor skal jeg vælge eSIM?

Der er mange fordele ved eSIM:​

​Klar til fremtiden​

Flere af fremtidens mobiler og tablets giver ikke mulighed for at bruge et fysisk SIM-kort. Med eSIM er du dermed på forkant med den teknologiske udvikling og klar til fremtiden.​

Flere abonnementer på samme enhed​

Hvis din mobil understøtter eSIM, kan du bruge dit privat- og arbejdsnummer på samme mobil. Faktisk kan du have op til fem eSIM på en iPhone og op til 11 på en Samsung mobil. Kun to SIM kan dog være slået til samtidig og dermed være på netværk samtidig.​

Mere miljøvenligt end fysiske SIM-kort​

eSIM er mere miljøvenligt end fysisk SIM-kort, fordi eSIM er 100% digitalt. Det fysiske SIM-kort forurener miljøet ved brug af plastik og CO2-udslip fra produktion og transport.​

​Hurtig levering af et nyt eSIM​

Hvis du mister din mobil, kan administrator eller ejer bestille et nyt eSIM på selvbetjening OneScreen Business, som du hurtigt kan aktivere derefter. ​

​Drop mobilen fx på løbeturen​

Med eSIM til smartwatch kan du modtage opkald og sms’er samt høre musik uden at være fysisk i nærheden af din mobil.

Kan min mobil/tablet bruge eSIM?

Du kan tjekke om din mobil/tablet kan bruge eSIM ved at gå ind der, hvor du indtaster et nummer, hvis du skal ringe. ​

  • Tast *#06#​

Vises der et EID-nummer på skærmen, betyder det, at din mobil kan bruge eSIM.

Kan jeg aktivere mit eSIM hvis jeg er i udlandet?

Ja. Du kan altid aktivere dit eSIM - også når du er i udlandet.

Kan jeg benytte eSIM i udlandet?

Ja, eSIM kan benyttes i udlandet ligesom i Danmark. eSIM’et er tilknyttet abonnementet, som definere hvilke muligheder du har i udlandet for fx kald, SMS og mobildata.

Kan jeg få eSIM til smartwatch?

Ja, du kan få eSIM til både Apple Watch og Samsung Galaxy Watch.

Fjern eSIM fra mobilen/tabletten

Hvis der står ”intet SIM-kort” ud for SIM’et, så kan du fjerne det helt: ​

På en Apple iOS enhed:​

  • Gå til ”Indstillinger​
  • Vælg ”Mobilnetværk”​
  • Se under ”SIM-kort”​
  • Vælg det SIM du ønsker at slette, hvor der står ”Intet-SIM-kort”​
  • Vælg ”Opdater Kontakter” og så forsvinder eSIM’et fra mobilen/tabletten

Hvordan bruger jeg flere SIM på samme mobil/tablet?

Hvor mange SIM kan jeg have på min mobil/tablet?

Antallet af SIM som du kan have på din enhed, afhænger af din mobil eller tablet. Du kan fx tjekke hvor mange SIM din mobil eller tablet kan have på producentens hjemmeside.​

Antal eSIM ​

På en iPhone kan du have op til 5 eSIM aktiveret på mobilen, hvor på en Samsung kan du have op til 11 eSIM aktiveret.​

Du kan fx tjekke hvor mange eSIM din mobil eller tablet kan have på producentens hjemmeside.​

Antal fysiske SIM-kort ​

Nogle mobiler eller tablets har plads til 2 fysiske SIM-kort, de fleste har plads til et enkelt og flere af fremtidens mobiler giver slet ikke muligheden for at bruge et fysisk SIM-kort.​

Bemærk, at du kan maksimalt have to SIM slået til ad gangen. Det kan være to eSIM, et eSIM og et fysisk SIM-kort eller 2 fysiske SIM-kort, der er slået til samtidig og dermed kan bruges samtidig. Typen af SIM afhænger af hvilke typer SIM der er muligt i enheden.

Hvordan kan jeg skifte imellem SIM?

I indstillingerne på din mobil/tablet kan du skifte imellem dine SIM.​

På en Apple iOS enhed:​

  1. Gå til ”Indstillinger”​
  2. Vælg ”Mobilnetværk”​
  3. I listen over ”SIM-kort” kan du slå det/de ønskede SIM ”til” eller ”fra”​

Bemærk, at du kan maksimalt have to SIM slået til ad gangen. Det kan være to eSIM eller et eSIM og et fysisk SIM, der er slået til samtidig og dermed kan bruges samtidig. Antallet og hvilken type SIM, du kan bruge, afhænger af hvad, der er muligt på din enhed.​

På en Android enhed fx Samsung Galaxy S23:​

  1. Gå til ”Indstillinger”​
  2. Vælg ”Forbindelse”​
  3. Vælg ”SIM-administrator”​
  4. I listen over ”SIM-kort” kan du slå det/de ønskede SIM ”til” eller ”fra”.​

Bemærk, at du kan maksimalt have to SIM slået til ad gangen. Det kan være to eSIM, et eSIM og et fysisk SIM eller 2 fysiske SIM, der er slået til samtidig og dermed kan bruges samtidig. Antallet og hvilken type SIM, du kan bruge, afhænger af hvad, der er muligt på din enhed.

Hvordan kan jeg kende forskel på mine forskellige SIM?

Du kan selv give dit SIM en etiket (iOS) eller et navn og ikon (Android), der giver mening for dig. Dermed kan du skelne mellem dine forskellige SIM, som du har på den samme enhed.​

Vælg selv etiket til dit SIM/nummer på en Apple iOS enhed:​

  1. Gå til ”Indstillinger​
  2. Vælg ”Mobilnetværk”​
  3. Se under ”SIM-kort”​
  4. Vælg det ønskede SIM​
  5. Vælg ”Etiket til mobilabonnement”. Der er følgende standard etiketter: ”Erhverv”, ”Mobildata”, ”Personlig”, ”Primær”, ”Sekundær”, ”Rejser”. Derudover har du mulighed for at lave en speciel etiket, hvis de andre ikke er dækkende. Det gør du under ”Specielt mærke” - ”skriv mærke her”. ​

Nogle steder er det forkortelsen af den valgte etiket, der vises fx ”P” for ”Primær”, ”S” for ”Sekundær” eller ”E” for ”Erhverv”. ​

Vælg selv navn og ikon til dit SIM/nummer på en Android enhed fx Samsung Galaxy S23:​

  1. Gå til ”Indstillinger”​
  2. Vælg ”Forbindelse”​
  3. Vælg ”SIM-administrator”​
  4. Vælg det ønskede SIM​
  5. Tilføj et sigende navn og ikon fx navnet ”SIM 1”, hvor ikonet er ”1”
Hvordan vælger jeg et af mine SIM/numre som standard til opkald og sms’er?

Under indstillinger på din mobil eller tablet kan du vælge hvilket SIM, du vil bruge som standard til opkald og SMS’er​

Vælg SIM/nummer til ”Standard telefonlinje” dvs. opkald og sms på en Apple iOS enhed ​

  1. Gå til ”Indstillinger”​
  2. Vælg ”Mobilnetværk”​
  3. Vælg ”Standard telefonlinje”​
  4. Vælg det SIM/nummer, som du ønsker at bruge som standard til opkald og sms​

Vælg SIM/nummer som standard til opkald på en Android enhed fx Samsung Galaxy S23​

  1. Gå til ”Indstillinger”​
  2. Vælg ”Forbindelse”​
  3. Vælg ”SIM-administrator”​
  4. Scrol ned til ”Foretrukne SIM-kort”​
  5. Vælg ”Opkald” ​
  6. Vælg det SIM/nummer, som du ønsker at bruge som standard til opkald​​

Vælg SIM/nummer som standard til sms’er på en Android enhed fx Samsung Galaxy S23​

  1. Gå til ”Indstillinger”​
  2. Vælg ”Forbindelse”​
  3. Vælg ”SIM-administrator”​
  4. Scrol ned til ”Foretrukne SIM-kort”​
  5. Vælg ”Beskeder” ​
  6. Vælg det SIM/nummer, som du ønsker at bruge som standard til sms
Hvordan vælger jeg et af mine SIM/numre som standard til mobildata?

Under indstillinger kan du vælge hvilket SIM, du vil bruge som standard til mobildata.​

Vælg SIM/nummer til ”Mobildata” på en Apple iOS enhed ​

  1. Gå til ”Indstillinger”​
  2. Vælg ”Mobilnetværk”​
  3. Vælg ”Mobildata”​
  4. Vælg det SIM/nummer, som du ønsker at bruge som standard til mobildata​

Du har også mulighed for at brug af mobildata kan skifte automatisk mellem dine SIM ved at slå ”Tillad at skifte brug af mobildata” til​

Vælg SIM/nummer til ”Mobile data” på en Android enhed fx Samsung Galaxy S23​

  1. Sørg for at din mobil/tablet, som du ønsker eSIM på, har forbindelse til Wi-Fi ​
  2. Gå til ”Indstillinger”​
  3. Vælg ”Forbindelse”​
  4. Vælg ”SIM-administrator”​
  5. Scrol ned til ”Foretrukne SIM-kort”​
  6. Vælg ”Mobile data”​
  7. Vælg det SIM/nummer, som du ønsker at bruge som standard til mobildata
Hvordan kan jeg se hvilket SIM/nummer, jeg ringer fra?

​På en Apple iOS enhed:​

Når du foretager et opkald i app’en ”Telefon”, kan du se etiketten på det SIM/nummer, som du ringer fra, øverst på skærmen. Der står etiketten fx ”Primær”.​

På en Android enhed fx Samsung Galaxy S23:​

Når du foretager et opkald i app’en ”Telefon”, kan du se navnet og ikonet på det SIM/nummer, som du ringer fra fx ”SIM 1”.

Hvordan kan jeg ændre hvilket SIM/nummer, jeg vil ringe fra?

Måden du ændrer hvilket nummer eller SIM du ringer fra afhænger hvilken mobil du har. 

På en Apple iOS enhed:​

​Du kan ringe fra et andet SIM/nummer end det, der er sat som standard i ”Indstillinger”. ​

  1. Gå til appen ”Telefon”​
  2. Vælg ”Numerisk blok”​
  3. Indtast det nummer, du ønsker at ringe til​
  4. Klik på SIM-etiketten fx ”Primær” øverst på din skærm ​
  5. Vælg det SIM/nummer, som du ønsker at ringe fra fx ”Sekundær” eller ”Erhverv”.​

​Når du opretter en ny kontakt kan du vælge standard SIM/nummer for opkald for netop den kontakt. ​

  1. Gå til appen ”Telefon”​
  2. Vælg ”Kontakter”​
  3. Opret en ny kontakt ved at vælge ”+” øverst i højre hjørne​
  4. Vælg ”Foretrukket linje” dvs. det ønskede standard SIM/nummer til opkald for netop den kontakt​

​Du kan også ændre standard SIM/nummer for opkald for en eksisterende kontakt

  1. Gå til appen ”Telefon”​
  2. Vælg ”Kontakter”​
  3. Vælg den ønskede kontakt, som du gerne vil ændre standard SIM/nummer på til opkald​
  4. Klik på etiketten øverst på skærmen over kontaktens navn. Der står fx: ”Brug altid: ”P” Personlig >” ​
  5. Vælg ”Foretrukket linje” dvs. det ønskede standard SIM/nummer til opkald for netop den kontakt​

​På en Android enhed fx Samsung Galaxy S23:​

Du kan ændre standard SIM/nummer for opkald for en eksisterende kontakt

  1. Gå til appen ”Telefon”​
  2. Vælg ”Kontakter”​
  3. Vælg ønskede kontakt som du gerne vil ændre standard SIM/nummer på​
  4. Klik på ”Opkald med standard: ‘SIM navn’”​
  5. Vælg det SIM/nummer, som du ønsker som standard for opkald til netop den kontakt
Hvordan kan jeg se hvilket SIM/nummer, jeg sms’er fra?

På Apple iOS enhed:​

Når du starter en ny sms-tråd kan du se etiketten øverst på din skærm lige under modtager. Etiketten viser hvilket SIM/nummer du sms’er fra. Der står fx ”Primær”.​

​På en eksisterende sms-tråd kan du klikke på afsender øverst i tråden. Nu kan du se etiketten på det SIM/nummer, hvor fra du har sendt den seneste sms i tråden.​

Klik på etiketten og vælg et andet SIM/nummer, hvis du ønsker, at sms’erne i tråden fremover skal sendes fra et andet SIM/nummer. ​

Bemærk at når du skifter SIM/nummer i en eksisterende sms-tråd så laves en ny sms-tråd hos modtageren.​

​På en Android enhed fx Samsung Galaxy S23:​

Når du starter en ny sms-tråd kan du se ”navnet” på SIM/nummer, som du sms’er fra øverst, i højre side midt på din skærm. Der står fx ”SIM 1”.

Slå det ene af flere SIM fra

Har du flere end et SIM, kan du slå det ene fra.​

​På en Apple iOS enhed:​

  1. Gå til ”Indstillinger​
  2. Vælg ”Mobilnetværk” ​
  3. I listen over ”SIM-kort” kan du slå det ønskede eSIM ”fra”​

Husk at slå det til igen, når du vil bruge det. Du kan højst have to SIM slået ”til” samtidig på din enhed.​

​På en Android enhed fx Samsung Galaxy S23:​

  1. Gå til ”Indstillinger”​
  2. Vælg ”Forbindelse”​
  3. Vælg ”SIM-administrator”​
  4. I listen over ”SIM-kort” kan du slå det/de ønskede eSIM ”fra”.​

Husk at slå det til igen, når du vil bruge det. Du kan højst have to SIM slået ”til” samtidig på din enhed.

Hjalp denne side dig?

Tak, fordi du giver os besked om det.

Vi vil sætte stor pris på, hvis du vil fortælle os hvorfor, artiklen ikke hjalp dig.

Tak for din feedback.