Hjerteforeningen
Digital overvågning af hjertestartere sikrer at flere danskere med hjertestop kan reddes, når uheldet er ude.
Digital overvågning af hjertestartere sikrer at flere danskere med hjertestop kan reddes, når uheldet er ude.
PROBLEM
Undersøgelser viser, at alt for mange hjertestartere rundtom i Danmark er fejlbehæftede. Årsagen er typisk manglende vedligeholdelse som udskiftning af batterier og elektroder.
En hjertestarter, der ikke virker, kan være forskellen på liv og død for et menneske med hjertestop. Det er et stort og stigende problem, der kun bliver større i takt med, at hjertestartere i Danmark bliver ældre.
LØSNING
Telenor har i samarbejde med Hjerteforeningen og Seluxit udviklet en IoT-enhed, der løser problemet med de defekte hjertestartere. Løsningen består af en digital overvågningsenhed, der med en række sensorer overvåger hjertestarteren 24/7 og sender en alarm til en servicetekniker, hvis der er fejl på hjertestarteren.
Enheden har bl.a. en optisk sensor, der visuelt overvåger om hjertestarteren er fejlbehæftet eller mangler strøm. I de tilfælde vil kommunikationsmodulet sende direkte besked til en platform, der automatisk alarmerer en servicetekniker.
VÆRDI
Løsningen sikrer, at hjertestartere vedligeholdes proaktivt, så de altid virker, når et menneske rammes af hjertestop. Den digitale overvågningsenhed giver øget tryghed og kan i sidste ende være med til at redde flere liv.
Perspektiverne i den digitale overvågningsenhed er store med 20.671 registrerede hjertestartere og et stort antal uregistrerede – og den vil på sigt være med til at knække udfordringen med det store antal hjertestartere, der ikke virker.
“I Hjerteforeningen er vi begejstret for samarbejdet med Telenor om den nye elektroniske overvågningsenhed i hjertestartere. Vi har sammen skabt en enhed, som har potentialet til at løse et alvorligt og konkret samfundsproblem.”
Anne Kaltoft
Adm. direktør i hjerteforeningen