Susanne fik hacket sin Facebook-profil og e-mail
Hacket og låst ude af både Facebook og e-mail
”Det var så stressende og jeg var virkelig ked af det! Jeg var ved at blive helt paranoid – lige pludselig var der jo nogen, som kom meget tæt på mig og mine personlige oplysninger,” fortæller Susanne om da hun fik hacket både sin Facebook-profil og sin e-mailkonto.
For ikke nok med, at der var nogen, der havde fået adgang til en stor del af Susannes online liv – hackerne havde også låst Susanne helt ude af at kunne få kontrollen tilbage. Ifølge Facebooks egne vejledninger skal man nemlig have adgang til den e-mailkonto, der er knyttet til den hackede Facebook-profil for at de vil hjælpe.
Kunne ikke selv løse problemet
Kort efter at Susanne opdagede, at hendes Facebook-profil var blevet hacket begyndte hackerne at sende spam-beskeder til Susannes kontakter på Facebook og e-mail. Endda i så voldsom grad, at nogen ringede til Susannes arbejdsplads for at gøre opmærksom på, at nogen sendte spambeskeder i Susannes navn.
I første omgang forsøgte Susanne selv at løse problemet. ”Jeg fik en bekendt til at hjælpe mig med at anmelde sagen. Jeg prøvede også at ringe til politiet, men der var ikke meget hjælp at hente,” fortæller hun.
Susanne var altså fuldstændig magtesløs – indtil hun ved et rent tilfælde fandt en løsning, hun ikke havde været opmærksom på.
Reddet af en en TV-reklame for NetSikker
Susannes redning kom fra et uventet sted – nemlig denne TV-reklame. En tilfældig aften, hvor Susanne sad og så fjernsyn, var der nemlig en reklame for, at NetSikker er en del af mobil- og internetabonnementer hos Telenor. I reklamen blev der sagt, at NetSikker giver dig juridisk hjælp, hvis du bliver udsat for en digital krænkelse.
Læs mere om, hvad du kan få hjælp til med NetSikker her.
Susanne kontaktede straks HELP Forsikring, som er Telenors juridiske samarbejdspartner i NetSikker. Efter den første telefonsamtale tog en jurist fra HELP over i sagen. Det hjalp hende:
Endelig kom der lidt ro på, og jeg stod ikke alene med det hele
Juristen kontaktede Facebook og fik Susannes profil lukket, så hackerne ikke længere kunne bruge den. Det var noget, Susanne uden held havde forsøgt at gøre flere gange på egen hånd.
Desværre er Susannes historie langt fra enestående. Det kan nemlig være svært som enkeltperson at få gigantvirksomheder som Facebook til at reagere, hvis man både har fået hacket sin profil og e-mail. Derfor var det afgørende for Susannes sag, at hun fik juridisk hjælp.
Hos HELP Forsikring kender de den problematik alt for godt. "Man står utrolig dårligt som enkeltperson når man henvender sig til Facebook, og vi oplever jævnligt, at folk ikke bliver taget seriøst før de får en jurist eller advokat på sagen,” forklarer May, der er jurist hos HELP.
Vidste du at ...
Kilde: Undersøgelse foretaget af Norstat på vegne af Telenor, 2021
Følelsen af at blive taget seriøst var afgørende
Ud over den rent juridiske del af sagen var det en vigtig oplevelse for Susanne at blive taget seriøst og vide, at hun ikke stod alene. Derfor har hun også en anbefaling til andre, der skulle befinde sig i en lignende situation:
”Man skal helt sikkert bare ringe til HELP. Jeg synes det er fantastisk, at man kan få hjælp på dette område,” siger hun og fortsætter “Jeg har også sagt til alle mennesker, at de bare skal have Telenor, så de kan ringe til HELP, hvis der skulle være noget.”
May fra HELP Forsikring uddyber: “Vi er rigtig glade for, at det hurtigt lykkedes os at få lukket Susannes profil, så hun kunne få noget ro efter en lang og trættende kamp med Facebook.