Adskillige lån blev optaget i Kims navn uden hans viden
Det kom som et stort chok for Kim på 32 år, og han meldte det med det samme til politiet som bedrageri. Det viste sig, at Kims NemKonto var blevet flyttet, og han havde fået oprettet en e-Boks i sit navn, hvilket han ikke havde tidligere. Netop her eskalerede situationen, da tyvene nu nemt kunne oprette de mange lån i Kims navn.
Den lille mod den store
Med identitetstyvene ude af billedet stod Kim alene tilbage mod en masse banker, som krævede at få deres penge tilbage. Men Kim havde jo aldrig selv modtaget pengene, og han anede ikke, hvordan det var sket. Så hvorfor skulle han hæfte for de optagne lån?
Heldigvis for Kim havde han adgang til juridisk rådgivning og retshjælp gennem HELP Forsikring, som gjorde indsigelse mod lånene. Men bankerne var vedholdende og krævede at få deres penge tilbage. På trods af politianmeldelsen og de efterfølgende indsigelser valgte nogle af bankerne at fastholde deres krav, hvilket førte til en tur i fogedretten.
Antallet af identitetstyverier er et stigende problem – blandt andet grundet Covid-19, som har sat skub i den digitale udvikling, da vi nu er nødsaget til at løse flere opgaver online. Mange oplever også, at identitestyvene er blevet dygtigere til at snyde og bedrage.
Kims sag viser vigtigheden af at være dækket ved ID-tyveri. I dette tilfælde tog HELP Forsikring Kim i hånden og hjalp ham igennem hele forløbet. Han stod aldrig alene i kampen mod identitetstyvene og bankerne, ligesom han heller ikke selv skulle sørge for at skaffe en advokat og navigere sagens forløb.
Rettens gang
Kreditorerne mente blandt andet, at Kim havde været for passiv, da der var gået lang tid mellem optagelsen af lånene og anmeldelsen til politiet. Men Kim fik hjælp af HELP Forsikring og endte med at slippe ud af samtlige lån.