Er du blevet snydt på nettet?
Varen er ikke dukket op
Forestil dig, at du har brug for en ny computer. Du finder et tilbud på nettet, klikker på bestil-knappen og indtaster dine oplysninger. Og så venter du. Og venter. På din netbank kan du se, at pengene er trukket, men computeren dukker aldrig op. Eller forestil dig, at din familie skal på skitur. Du har købt skitøj på nettet en måned før, I skal af sted. Men pakken kommer først et halvt år efter, og du er nødt til at købe nyt skitøj i en fysisk butik inden ferien.
Du skal altid starte med at kontakte webshoppen og se, om I kan finde en løsning. Webshops skal nemlig levere varen senest 30 dage efter, at aftalen er indgået eller til det tidspunkt, de har lovet.
Få hjælp med NetSikker
Nyhed! NetSikker dækker nu også køb på nettet. Det betyder, at du kan få hjælp, hvis du oplever problemer med varer, du har bestilt på en webshop. Du kan bl.a. få hjælp, hvis du ikke modtager den vare, du har købt, modtager en forkert eller mangelfuld vare, samt hvis varen er forsinket.
Hvis du har et mobil- eller internetabonnement hos Telenor, har du automatisk NetSikker inkluderet i dit abonnement.
Varen er ikke som forventet
En anden hyppig form for snyd er, at den vare, du får, ikke er den, du har købt og betalt for.
Hvis varen er i stykker, har du to års reklamationsret. Det kender du sikkert fra handel i fysiske butikker, men ikke alle ved, at det også gælder ved onlinekøb.
Webshoppen har også pligt til at overholde det, de lover i deres markedsføring. Hvis du modtager en vare, der er helt anderledes end den, du bestilte, kan du altså klage til butikken.
Du kan også være uheldig at modtage en kopivare. Kopivarer bryder ikke bare ophavsretten på det produkt, de efterligner – de kan være decideret skadelige for dig, fordi de ikke opfylder de sikkerhedskrav, originalvarerne skal opfylde. Der er fx fundet eksempler på kopimedicin, der indeholder rottegift, kopilegetøj, der indeholder ulovlige hormonforstyrrende stoffer, og elektronik, der kortslutter, giver stød eller bryder i brand. For slet ikke at tale om, at kopivarer ofte er en del af organiseret kriminalitet.
Læs også: Sådan undgår du falske webshops
Har du modtaget en vare, som er i stykker, er en kopi, eller som er noget helt andet end det, du bestilte, skal du i første omgang kontakte den webshop, du har købt varen hos, og gøre opmærksom på problemet.
Når du køber en vare på nettet i Danmark eller EU, har du desuden altid 14 dages fortrydelsesret. Så hvis varen ikke lever op til dine forventninger, kan du sende den retur med det samme og få dine penge tilbage.
Vidste du at ...
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen, 2020
Gør indsigelse i banken
Hvis det ikke hjælper at kontakte webshoppen, kan du gå til din bank. De kan i nogle tilfælde hjælpe dig.
Har du købt varen med dit Dankort, MasterCard, eller et andet betalingskort, har din bank pligt til at tilbageføre pengene til dig, hvis du er blevet snydt.
Hvis du har betalt med MobilePay, bliver det lidt teknisk, men tjek din kontooversigt. Hvis virksomhedens navn står på den, har du kun brugt MobilePay til at indsætte dine kortoplysninger, mens selve betalingen er foregået med dit betalingskort. Så kan banken tilbageføre dine penge. Hvis der står MobilePay på din kontooversigt, er hele betalingen foregået med MobilePay, og så kan din bank ikke hjælpe dig.
Hvis du har betalt med kontooverførsel, kan din bank heller ikke hjælpe dig.
Er der tale om bedrageri? Så spær dit betalingskort!
Hvis du decideret har været udsat for bedrageri, skal du spærre dit betalingskort så snart, du opdager det. Ellers kan dine betalingsoplysninger falde i hænderne på kriminelle, som kan sælge dem videre, eller bruge dem til at trække penge på din konto.
Hold øje med din netbank, og kontakt banken med det samme, hvis du ser en overførsel, du ikke kan genkende.
Læs også: Sikker shopping på nettet